Netin rahapelien tutkimista ja alan kansainvälistä uutisointia
sales@ertuki.fi
Nopeat vastaukset

eUrheilu kasvussa

Jos eUrheilu eli eSports oli kasvussa jo aiemmin, tämän hetkinen maailmantilanne vain parantaa ja nopeuttaa sen kasvua. Kun suurinpiirtein kaikki muut lajit on keskeytettynä, eSports on vain siirtynyt etäyhteyksiin ja studiotiloihin isoilta areenoilta – sen katsojat ja fanit ovat alusta alkaen seuranneet pelejä ja turnauksia striimien kautta, joten tilanne ei heille ole niin kovin uusi – mutta urheiluvedonlyöjille on auennut aivan uudenlaisia mahdollisuuksia – kohteita, joissa kertoimet voivat yllättäjien toimesta nousta korkeiksikin, koska monessa pelissä erot ovat hiuksenhienoja maailmanlistan ykkösen ja 30. välissä.

Nyt on tarjolla ilmaista pelirahaa myös eSports kohteisiin, jonka avulla voi päästä kokeilemaan miltä tuntuu tehdä urheiluveto kohteeseen, joka ei varsinaisesti ole urheilua vaan kahden eri joukkueen välistä tietokonepelaamista. Se että eSports on ainakin vähän aikaa ainoa vaihtoehto tuo esille myös lajin tulevaisuuden mahdollisuudet – pelin seuraaminen livenä suoratoiston kautta yhdistettynä mahdolliseen vedonlyöntiin myös livenä suoratoiston kautta ei ole enää kaukana ja voisimme lyödä itse vetoa sen puolesta, että parissa kuukaudessa meillä on aivan erilaisia pelikohteita per ottelu ja turnaus.

Mistä on kyse?

eSports on genre joka sisältää monia erilaisia tietokonepelejä, joissa siis joko yksittäiset pelaajat pelaavat toisiaan vastaan tai jopa useamman hengen tiimit pelaavat toisia tiimejä vastaan ja esimerkiksi Euroopassa vahva Counter Strike:Global Offensive ylitti juuri yhden virstanpylvään kun se sai yli miljoona yhtäaikaista pelaajaa onlinepeleihin.

eUrheilun pariin pelaajat tulevat nykyään jo ala-astepelissä kun he alkavat pelata pelejä kuten Fortnite ja seuraavat silmä tarkkana suosikki tubettajiaan, jotka striimaavat suorana omina pelilähetyksiään. Tällaista ei ole ennen ollutkaan ja nykytrendi näyttää, kuinka vahva vaikutus tubettajilla onkaan pelaajien valintoihin ja pelattaviin peleihin.

Ammattitasolle mentäessä striimaus kuuluu jo pelaajien sopimuksiin ja niin CS:GO, PUBG, Fortnite, Dota 2, LoL tiimit ja niiden jäsenet striimaavat treenejään ja pelejään aktiivisesti – näissä lajeissa liikkuu jo pelaajapuolellakin isoja rahoja ja esimerkiksi Dota 2 mestari Jesse Vainikka jäi peleistä eläkkeelle jo alle 30 vuotiaana – mutta luonnollisesti voi palata pelaamaan vaikka jotain toista peliä kun siltä joskus tuntuu.

eUrheilu ja automaattipelit

eUrheilu on jo nyt tuonut uusia ajatuksia automaattipelien tuottajille ja niin NetEnt kuin Yggdrasil, ja monet muut kertoivat jo viime vuonna, että 2020 tuodaan markkinoille pelejä entistä nopeampaan tahtiin ja peleihin lisätään uusia innovaatioita pelien sisälle, jotta uudet pelit houkuttelevat myös nuoria aikuisia pelaamaan netin automaattipelejä. Vanhat kolmen rulla tai viiden rullan automaattipelit eivät yksinkertaisesti ole enää tarpeeksi kiinnostavia ja vanha pelaajakunta alkaa jo väistyä – nyt 2020-luku on varmasti uusien peli-innovaatioiden aikaa ja yhdistelmä suoratoistoa, kasinopelejä ja eSports lajeja tulee näkemään päivänvalon.

Covid-19 muutokset

iGaming on kehittynyt koko historiansa eli nämä 30 vuotta ja kehittyy entisestään nopeutuvalla tahdilla, kiitos kehitystä kiihdyttävän eUrheilun. Samalla pelaaminen siirtyy entisestään enemmän mobiiliin ja nettiin ja juuri nyt maailmaan vaivaa korona-virus vain lisää ja nopeuttaa siirtoa. Samalla osa vanhoista automaattipelaajista lopettaa kokonaan pelaamisen, eli pelaaminen ei todellakaan siirry täysimääräisesti nettiin, mutta siirtymää tapahtuu kuitenkin koko maailmassa.

Virus on sulkenut kasinoita ja vähintään kasinot ovat muokanneet kasinoaluetta siten, että joka toinen pelikone on suljettu ja siivousta on lisätty. Maailma on historiansa erikoisemmassa tilanteessa, mutta ihmiset mukautuvat ja vähitellen elämä palautuu normaaliin, mutta tällainen maailman tilanne lisää 100% varmuudella netin pelaamista ja kaikkea netin viihdekäyttöä – kysymys on vain, pystyvätkö iGaming toimittajat luomaan näin nopealla aikataululla uusia palvelukokonaisuuksia.

Vastaa